Comex  Logo UE
 
River Information Services Corridor Management Execution 2 (COMEX 2)
CEF-T-2022-SIMOBGEN-RIS-WORKS
 
 
Program finanțare: Mecanismul pentru Interconectarea Europei (CEF) Transport 2021-2027
Bugetul proiectului: 36.456.050 EUR
Buget ACN: 743.000 EUR
Rata finanțare: 50% UE , 50% Buget stat
Coordonator proiect: viadonau
Durata proiectului: 62 luni ( Februarie 2023 – Martie 2028)
 
 
Proiectul este dezvoltat printr-un consorțiu format din 18 parteneri, sub coordonarea VIA DONAU OSTERREICHISCHE WASSERSTRASSEN GESELLSCHAFT MBH (viadonau (AT)). 
Alaturi de partenerul coordonator din consorţiu mai fac parte:
• DE VLAAMSE WATERWEG (BE)
• DARZHAVNO PREDPRIYATIE PRISTANISHTNA INFRASTRUKTURA - BULGARIAN PORTS INFRASTRUCTURE COMPANY (BG)
• MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE - Ministry of the Sea, Transport and Infrastructure (HR)
• Ceska Republika - Ministerstvo dopravy - MD (CZ)
• REDITELSTVI VODNICH CEST CR (CZ)
• STATNI PLAVEBNI SPRAVY (CZ)
• VOIES NAVIGABLES DE FRANCE - VNF (FR)
• GENERALDIREKTION WASSERSTRASSEN UND SCHIFFFAHRT (DE)
• EPITESI ES KOZLEKEDESI MINISZTERIUM - MINISTRY OF CONSTRUCTION AND TRANSPORT (HU)
• RADIOS SEGELYHIVO ES INFOKOMMUNIKACIOS ORSZAGOS EGYESULET - RSOE (HU)
• ORSZAGOS VIZUGYI FOIGAZGATOSAG - GENERAL DIRECTORATE OF WATER MANAGEMENT (HU)
• MINISTERIE VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT (NL)
• MINISTERSTWO INFRASTRUKTURY (PL)
• URZAD ZEGLUGI SRODLADOWEJ W SZCZECINIE - UZS SZCZECIN (PL)
• AUTORITATEA NAVALA ROMANA - ROMANIAN NAVAL AUTHORITY (RO)
• REGIA AUTONOMA ADMINISTRATIA FLUVIALA A DUNARII DE JOS GALATI - RIVER ADMINISTRATION OF THE LOWER DANUBE GALATI (RO)
• COMPANIA NATIONALA ADMINISTRATIA CANALELOR NAVIGABILE SA - ADMINISTRATION OF THE NAVIGABLE CANALS S.H. (RO)
• Ministry of Transport of the Slovak Republic - MDPAT (SK)
 
Obiective și rezultate preconizate
Obiectivul general al temei CEF-T-2022-SIMOBGEN-RIS-WORKS este modernizarea infrastructurii de transport în cadrul reţelei centrale și al reţelei globale TEN-T.
Proiectul COMEX 2 va contribui la obiectivul general prin punerea în aplicare şi consolidarea serviciilor de informaţii fluviale (RIS) în Europa pentru a facilita mobilitatea inteligentă şi interoperabilă în cadrul reţelelor TEN-T centrale şi globale de transport pe căile navigabile interioare.
COMEX 2 va urmări îndeaproape iniţiativa DTLF şi eFTI şi va stabili măsuri adecvate pentru a promova integrarea multimodală în ceea ce priveşte sistemele, serviciile şi schimbul de date.
Alţi piloni ai Proiectului COMEX 2 sunt:
• gestionarea continuă a părţilor interesate;
• serviciile de creştere a siguranţei navigaţiei;
• măsurile de promovare a digitalizării în cadrul transportului pe căile navigabile interioare;
• cadrele reziliente şi stabile pentru funcţionarea durabilă a sistemelor RIS europene comune, precum şi
• alte priorităţi naţionale şi internaţionale pentru a optimiza spectrul RIS şi beneficiile obţinute.
COMEX 2 va contribui în mod considerabil la creşterea eficienţei în transportul pe căile navigabile interioare şi la o distribuţie modală mai echilibrată, ceea ce va duce la beneficii semnificative pentru mediu şi economie. Prin urmare, se pune un accent deosebit pe extinderea funcţională şi geografică şi integrarea directă cu sistemele şi aplicaţiile interne şi de bord existente, pe baza cerinţelor şi exigentelor părţilor interesate, care cuprind operatori de nave, comandanţi, utilizatori de logistică şi autorităţi.
Proiectul îşi propune dezvoltarea şi optimizarea în continuare a managementului coridorului bazat pe RIS într-un mod armonizat la nivel european, personalizat în funcţie de nevoile şi cerinţele operaţionale ale părţilor interesate din transportul pe căile navigabile interioare. 
Principalele REZULTATE preconizate sunt:
• Sistem EuRIS optimizat: servicii de coridor RIS optimizate, armonizate, uşor de utilizat, uşor accesibile şi durabile pentru toate părţile interesate din domeniul transportului pe căile navigabile interioare din Europa, prin dezvoltarea platformei europene RIS denumită EuRIS, care oferă servicii de informaţii importante ca punct unic de acces pentru utilizatorii europeni de transport pe căile navigabile interioare.
• Proceduri electronice de raportare îmbunătăţite: proceduri de raportare optimizate prin facilitarea schimbului sofisticat de rapoarte privind mărfurile şi cursele între sistemele şi aplicaţiile electronice de raportare existente, precum şi prin integrarea în continuare a autorităţilor destinatare conexe şi sprijinirea părţilor raportoare în utilizarea şi facilitarea raportării electronice a mărfurilor şi a călătoriilor.
• Integrarea multimodală: În urma evoluţiilor importante declanşate de iniţiativele DINA şi DTLF/eFTI ale Comisiei Europene, proiectul va evalua cerinţele, procedurile, arhitectura şi interfeţele, precum şi modelele de date avute în vedere pentru realizarea unei arhitecturi europene de transport multimodal.
• Rezilienţa infrastructurii RIS: RIS este considerată infrastructură critică şi, pentru a asigura rezilienţa şi securitatea acestei infrastructuri, RIS COMEX 2 pune un accent clar pe modernizarea şi/sau reînnoirea infrastructurii, sistemelor şi serviciilor RIS naţionale şi internaţionale existente, precum şi pe procedurile stabilite, pentru a le face mai reziliente şi mai pregătite să reacţioneze în consecinţă la provocările viitoare.
 
 
"Cofinanțat de Uniunea Europeană. Cu toate acestea, punctele de vedere și opiniile exprimate aparțin exclusiv autorului (autorilor) și nu reflectă în mod necesar cele ale Uniunii Europene sau ale Agenției Executive Europene pentru Climă, Infrastructură și Mediu (CINEA). Nici Uniunea Europeană și nici CINEA nu pot fi trase la răspundere pentru acestea."