Compania Națională “Administrația Canalelor Navigabile” – S.A. pune la dispoziția persoanelor care au cunoștință despre orice faptă care presupune o încălcare a legii, a deontologiei profesionale sau principiilor bunei administrări, eficienței, eficacității, economicității și transparenței, un instrument prin care să le semnaleze, cu bună-credință, sub protecție conform legii. Cadrul legal de siguranță pentru avertizorul de integritate este asigurat de Legea nr. 361/2022 privind protecția avertizorilor în interes public. În conformitate cu prevederile Legii nr.361/2022 privind protecţia avertizorului de integritate, sesizarea dumneavoastră va fi preluată, verificată și soluționată de către departamentele abilitate din cadrul Companiei Nationale Administrația Canalelor Navigabile – S.A., acordându-vi-se prezumția de bună-credință.
• Cum se utilizează avertizarea în interes public
Avertizarea în interes public reprezintă sesizarea cu bună credință a încălcării legii care s-a produs sau care este susceptibil a se produce și care vă fi numită în continuare raportare internă sau raportare externă, după caz, ori divulgare publică.
• Cine este avertizorul în interes public (A.I.P)?
Avertizorul în interes public este persoana fizică care efectuează o raportare sau divulgă public informaţii referitoare la încălcări ale legii, obţinute în context profesional. În categoria acestor persoane intră, cel puţin, următoarele:
a) lucrătorii;
b) persoanele care desfăşoară o activitate independentă, în înţelesul art. 49 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene;
c) acţionarii şi persoanele care fac parte din organul de administrare, de conducere sau de supraveghere al unei întreprinderi, inclusiv membrii neexecutivi ai consiliului de administraţie, precum şi voluntarii şi stagiarii remuneraţi sau neremuneraţi;
d) orice persoană care lucrează sub supravegherea şi conducerea persoanei fizice sau juridice cu care s-a încheiat contractul, a subcontractanţilor şi a furnizorilor acesteia.
Aferent celor de mai sus, termenii şi expresiile precizate au următoarele semnificaţii:
1. Încălcări ale legii - fapte care constau într-o acţiune sau inacţiune care constituie nerespectări ale dispoziţiilor legale, care privesc domenii cum ar fi: achiziţiile publice; serviciile, produsele şi pieţele financiare, precum şi prevenirea spălării banilor şi a finanţării terorismului; siguranţa şi conformitatea produselor; siguranţa transportului; protecţia mediului; protecţia radiologică şi siguranţa nucleară; siguranţa alimentelor şi a hranei pentru animale, sănătatea şi bunăstarea animalelor; sănătatea publică;
2. Protecţia consumatorilor; protecţia vieţii private şi a datelor cu caracter personal şi a securităţii reţelelor şi sistemelor informatice, încălcări care aduc atingere intereselor financiare ale Uniunii Europene; încălcări referitoare la piaţa internă, menţionate la art. 26 alin. (2) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, inclusiv încălcări ale normelor UE în materie de concurenţă şi de ajutoare de stat, precum şi încălcări referitoare la piaţa internă în ceea ce priveşte actele care încalcă normele privind impozitarea societăţilor sau mecanismele al căror scop este obţinerea unui avantaj fiscal ce contravine obiectului sau scopului dreptului aplicabil în materie de impozitare a societăţilor, ce reprezintă abateri disciplinare, contravenţii sau infracţiuni, sau care contravin obiectului sau scopului legii;
3. Informaţii referitoare la încălcări ale legii - informaţii, inclusiv suspiciuni rezonabile, cu privire la încălcări efective sau potenţiale ale legii, care s-au produs sau care sunt susceptibile să se producă în cadrul autorităţilor, instituţiilor publice sau în cadrul altor persoane juridice de drept public, precum şi în cadrul persoanelor juridice de drept privat, în care lucrează sau a lucrat avertizorul în interes public sau cu care acesta este sau a fost în contact prin intermediul activităţii sale, precum şi informaţiile cu privire la încercări de a ascunde astfel de încălcări;
4. Raportare - comunicarea orală sau scrisă de informaţii, cu privire la orice faptă care reprezintă o încălcare a legii;
5. Raportare internă - comunicarea orală sau scrisă de informaţii referitoare la încălcări ale legii din cadrul unei autorităţi, instituţii publice, persoane juridice de drept public, precum şi din cadrul persoanelor juridice de drept privat. Raportarea internă se realizează prin mijloacele puse la dispoziţie de autorităţile, instituţiile publice, persoanele juridice de drept public, precum şi de persoanele juridice de drept privat pentru efectuarea de raportări privind încălcări ale legii, acestea constituind canalele interne de raportare;
6. Raportare externă - comunicarea orală sau scrisă de informaţii referitoare la încălcări ale legii realizată prin canalele externe de raportare reprezentate de autorităţile competente.
7. Divulgare publică – punerea la dispoziție, în orice mod, în spațiul public a informațiilor referitoare la încălcări ale legii;
8. Avertizor în interes public - persoana fizică care efectuează o raportare sau divulgă public informaţii referitoare la încălcări ale legii, obţinute în context profesional;
• Cum sunt protejați avertizorii în interes public?
Principiile care guvernează protecţia raportărilor privind încălcări ale legii sunt următoarele:
a) principiul legalităţii, potrivit căruia autorităţile, instituţiile publice, alte persoane juridice de drept public, precum şi persoanele juridice de drept privat au obligaţia de a respecta drepturile şi libertăţile fundamentale, prin asigurarea respectării depline, printre altele, a libertăţii de exprimare şi de informare, a dreptului la protecţia datelor cu caracter personal, a libertăţii de a desfăşura o activitate comercială, a dreptului la un nivel ridicat de protecţie a consumatorilor, a dreptului la un nivel ridicat de protecţie a sănătăţii umane, a dreptului la un nivel ridicat de protecţie a mediului, a dreptului la o cale de atac eficientă şi a dreptului la apărare;
b) principiul responsabilităţii, potrivit căruia avertizorul în interes public are obligaţia de a prezenta date sau informaţii cu privire la faptele raportate;
c) principiul imparţialităţii, potrivit căruia examinarea şi soluţionarea raportărilor se fac fără subiectivism, indiferent de convingerile şi interesele persoanelor responsabile de soluţionarea acestora;
d) principiul bunei administrări, potrivit căruia autorităţile şi instituţiile publice, alte persoane juridice de drept public sunt datoare să îşi desfăşoare activitatea în realizarea interesului general, cu un grad ridicat de profesionalism, în condiţii de eficienţă şi eficacitate a folosirii resurselor;
e) principiul echilibrului, potrivit căruia nicio persoană nu se poate prevala de prevederile prezentei legi pentru a diminua sancţiunea administrativă sau disciplinară pentru o faptă a sa mai gravă care nu are legătură cu raportarea;
f) principiul bunei-credințe, potrivit căruia este ocrotită persoana care a avut motive întemeiate să creadă că informaţiile referitoare la încălcările raportate erau adevărate la momentul raportării şi că respectivele informaţii intrau în domeniul de aplicare al prezentei legi.
• Măsuri de protecţie și protecţia identităţii persoanei vizate, inclusiv a terţelor persoane
(1) Pentru a beneficia de măsurile de protecţie, avertizorul în interes public trebuie să întrunească cumulativ următoarele condiţii:
• să fie una dintre persoanele care efectuează raportări în condițiile Legii 361/2022 şi care a obţinut informaţii referitoare la încălcări ale legii într-un context profesional;
• să fi avut motive întemeiate să creadă că informaţiile referitoare la încălcările raportate erau adevărate la momentul raportării;
• să fi efectuat o raportare internă, o raportare externă sau o divulgare publică.
(2) Normele privind protecţia identităţii aplicabile avertizorilor în interes public, prevăzute la art. 8 alin. (1), art. 13 alin. (2) lit. c) şi art. 31, din legea 361/2022 se aplică şi persoanei vizate, precum şi persoanelor terţe la care se face referire în raportare.
(3) Identitatea persoanei vizate este protejată cât timp sunt în desfăşurare acţiunile subsecvente raportării sau divulgării publice, cu excepţia cazului în care, ca urmare a soluţionării raportării sau divulgării, se constată că persoana vizată nu este vinovată de încălcările legii ce au făcut obiectul raportării sau divulgării.
(4) Persoanele vizate au dreptul la apărare, inclusiv dreptul de a fi ascultate şi dreptul de acces la propriul dosar.
• Raportarea nereală
Raportarea de informaţii privind încălcări ale legii, cunoscând că acestea sunt nereale, constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 2.500 lei la 30.000 lei, dacă fapta nu a fost săvârşită în astfel de condiţii încât să fie considerată, potrivit legii, infracţiune.
Persoanele care aleg să se adreseze Companiei Naționale “Administrația Canalelor Navigabile” – S.A. pentru a raporta o încălcare a legii, o pot face prin completarea formularului de raportare, și pot opta pentru următoarele modalități de transmitere al acestuia:
1. În scris prin intermediul serviciilor poștale, la adresa Companiei Naționale “Administrația Canalelor Navigabile” – S.A. din Strada Ecluzei, nr. 1, Agigea, jud. Constanța, Cod postal 907015;
2. Telefonic la numărul : 0241-702700, în intervalul orar: L-J - 8:00- 16:30, V - 8:00- 14:30;
3. Prin email la adresa: compania[@]acn[.]ro.
4. Personal, la cererea avertizorului de integritate prin prezența la sediul Companiei Naționale “Administrația Canalelor Navigabile” – S.A. (cu programare prealabilă efectuată la adresa de email: compania[@]acn[.]ro.
Descărcare formulare pentru posibilitatea transmiterii prin poștă și/sau direct în plic închis sigilat.
Informații generale